Se pare că atunci când adolescenții de pe TikTok spun „Get ready with me”, poate fi mai dăunător decât își dau seama, notează publicația Medical Xpress.
În primul studiu evaluat de experți care analizează riscurile și beneficiile potențiale ale rutinelor de îngrijire a pielii pentru adolescenți promovate pe rețelele sociale, cercetătorii de la Northwestern Medicine au descoperit că fetele cu vârste între 7 și 18 ani folosesc în medie șase produse diferite pe față, unele fete utilizând chiar mai mult de o duzină. Studiul, ale cărui concluzii au fost publicate în revista Pediatrics, a constatat că aceste produse prezintă un risc ridicat de iritație și alergii ale pielii.
Rutina zilnică de îngrijire a pielii a fiecărei adolescente costă în medie 168 de dolari (autorii estimează că această sumă acoperă produsele pentru aproximativ o lună, în funcție de mărimea acestora), iar unele peste 500 de dolari, a arătat studiul. Autorii studiului au avertizat, de asemenea, că doar 26% dintre rutinele de îngrijire de zi includeau protecție solară — probabil cel mai important produs de îngrijire a pielii pentru orice grupă de vârstă, dar mai ales pentru copii.
Cele mai vizionate videoclipuri prezentau produse ce conțineau, în medie, 11 ingrediente active cu potențial iritant, a constatat studiul, fapt care expune creatorii de conținut riscului de iritație a pielii, fotosensibilitate și o alergie cutanată numită dermatită alergică de contact. Dovezile anterioare au arătat că dezvoltarea unei astfel de alergii poate limita tipurile de săpunuri, șampoane și cosmetice pe care utilizatorii le pot aplica pentru tot restul vieții.
„Riscul crescut de iritație este determinat atât de folosirea mai multor ingrediente active simultan, cum ar fi acizii hidroxi, cât și de aplicarea repetată inconștientă a aceluiași ingredient activ, atunci când acesta se regăsea în trei, patru, cinci produse diferite”, a spus autoarea principală, dr. Molly Hales, cercetător postdoctoral și dermatolog certificat în cadrul departamentului de dermatologie al Northwestern University Feinberg School of Medicine.
De exemplu, într-un videoclip inclus în studiu, creatoarea de conținut a aplicat 10 produse pe față în șase minute.
Autorii studiului au concluzionat că aceste videoclipuri oferă puține sau deloc beneficii pentru populația pediatrică pe care o vizează. Mai mult, având în vedere modul în care funcționează algoritmii, este aproape imposibil pentru părinți sau pediatri să urmărească exact ce vizionează copiii sau adolescenții. În cele din urmă, există pericole dincolo de deteriorarea pielii, a avertizat Hales.